Charakteristika oblastí a předmětů ŠVP

5. září 2006

1. JAZYK – Jazyk a jazyková komunikace


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

JAZYK
Jazyk a jazyková komunikace

schopnost dorozumět se sostatními lidmi a porozumět informaci

Pochopit důležitost komunikovat vcizím jazyce, využívat dovednosti navázat kontakt, nebát se mluvit cizojazyčně

učit se
řešit problém,
spolupracovat, aplikovat naučená pravidla, umět diskutovat, správně formulovat


Hlavní cíle:

Žák dokáže správně zformulovat svoje myšlenky do náležitého projevu ústního či písemného (stylisticky, pravopisně…bezchybného), pochopitelného pro posluchače či čtenáře, umí o svých názorech diskutovat, umí logicky argumentovat.
Žák dokáže pochopit myšlenky projevu ústního či písemného, předneseného či sepsaného někým jiným, dokáže o těchto myšlenkách vhodně diskutovat.
Žák dokáže emocionálně a esteticky vnímat slovesná umělecká díla.
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace zaujímá stěžejní postavení ve vzdělávacím procesu, nebo? dobré jazykové vzdělání a jazyková kultura patří k podstatným znakům všeobecné kulturnosti a vyspělosti absolventa základního vzdělávání. Jazykové vyučování vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožní správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně uplatňovat a prosazovat výsledky svého poznávání.
Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje v předmětech český jazyk a literatura, cizí jazyk, další cizí jazyk.

1.1.Český jazyk


Daný předmět vyučujeme od prvního do devátého ročníku. Časová dotace předmětu na prvním stupni je v 1., 3. a 4. třídách 8 hodin týdně, ve 2. a 5. třídách 7 hodiny týdně. Na prvním stupni žáci volí zpředmětů český jazyk, česká literatura. Na druhém stupni jsou to vždy 4 hodiny týdně. Žáci se SPU si osvojují učivo v hodinách vedených dyslektickým asistentem. Časová dotace se v jednotlivých ročnících liší (viz kapitola 4.4.2). Na druhém stupni si žáci mohou volit cvičení z českého jazyka, kde si prohlubují a upevňují učivo. V rovině nepovinných předmětů nabízíme žákům pátých až devátých tříd seminář z českého jazyka.Výuka na prvním stupni probíhá v kmenových třídách a v učebně informatiky, na druhém stupni v odborné učebně českého jazyka, knihovně a učebně informatiky.
Předmět je formálně členěn na tři okruhy – jazykovou výchovu, slohovou a komunikační výchovu a literární výchovu. V 1. až 5. ročníku je začleněno psaní jako součást vyuč. hodin.

Při výuce klademe důraz předně na rozvoj komunikačních schopností, tvůrčí činnost, spolupráci a umění učit se. Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni číst s porozuměním, dále porozumět informacím a pracovat s nimi, vnímat umělecká díla a získávat vztah k umění, používat jazyk v podobě mluvené i psané.
Upřednostňovanou formou realizace předmětu je vyučovací hodina, zařazujeme krátkodobé i dlouhodobé projekty.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova a Mediální výchova.
Jako stěžejní metody volíme ty, které podporují samostatnost a spolupráci dětí, vlastní aktivitu a tvořivost, utřídění informací a hledání jejich souvislostí, vyhodnocování a řešení problémů, formulování a ověřování vlastních názorů.

1.2.Cizí jazyky (Anglický jazyk – Německý jazyk – Ruský jazyk)


Úspěšnost jazykového vzdělávání jako celku je závislá nejen na výsledcích vzdělávání v jazyce mateřském a v cizích jazycích, ale závisí i na tom, do jaké míry se jazyková kultura žáků stane předmětem zájmu i všech ostatních oblastí základního vzdělávání.
První cizí jazyk- angličtina je vyučován od 1. ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně. Od třetího ročníku 3 hod. týdně.Od šestého ročníku je nabízen druhý cizí jazyk ruština nebo němčina 2 hodiny týdně (prozatím v rovině volitelného předmětu). Žákům, kteří si nevyberou druhý cizí jazyk, jsou nabídnuty výtvarné činnosti.
Třídy se dělí obvykle na vnitřně diferencované jazykové skupiny, pro vyučování je zařízena odborná učebna angličtiny a němčiny.
Cílem výuky je získávání zájmu o cizí jazyk a utváření pozitivního vztahu k tomuto předmětu, osvojení jazykových znalostí a dovedností a aktivní využití komunikace v cizím jazyce, získání schopnosti číst s porozuměním, číst přiměřené texty v daném jazyce, porozumění přiměřeně (jazykově, obsahově, rozsahem) náročnému ústnímu sdělení na úrovni osvojených znalostí, poznání kultury zemí příslušné jazykové oblasti, vyhledání nejdůležitějších informací, práce s informacemi, pochopení významu znalosti cizích jazyků pro osobní život, formování vzájemného porozumění mezi zeměmi, respekt, tolerance k odlišným kulturním hodnotám jiných národů. Žáci na konci vzdělávacího procesu dosahují jazykové úrovně A2 vcizím jazyce a A1 vdalším cizím jazyce podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.Vyučování cizích jazyků probíhá v těsné návaznosti na český jazyk, zeměpis, dějepis, dějepis hudební, výtvarnou, dramatickou výchovu i matematiku.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Mediální výchova.
Při výuce cizích jazyků klademe důraz především na následující životní kompetence – pochopit důležitost komunikovat vcizím jazyce, využívat dovednosti navázat kontakt, nebát se mluvit cizojazyčně.
Převládajícími metodami výuky jsou samostatná, skupinová a projektová práce. Na výuku v běžných vyučovacích hodinách navazují akce vztahující se k předmětu – např. návštěvy divadelních představení, filmů, výstav, kontakty s rodilým mluvčím a mezinárodní výměnné pobyty se společnými projekty.
Žáci se SPU postupují podle individuálních plánů, v rámci výuky mají na 2. stupni nabídku cvičení z prvního cizího jazyka.


2. MATEMATIKA – Matematika a její aplikace


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

MATEMATIKA
Matematika a její aplikace

zjednodušení rozumového poznávání přírodních zákonitostí pomocí matematických symbolů

řešit problém, umět nalézat vlastní řešení, pochopit důležitost dalšího studia

učit se
komunikovat
tvořit
spolupracovat


Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace v základním vzdělávání je založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práci s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Umožňuje zjednodušení rozumového poznávání přírodních zákonitostí pomocí matematických symbolů. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro tuto svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním od 1. do 9. ročníku a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium.
Obsah vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace se realizuje v předmětu Matematika.


2.1.Matematika


Předmět Matematika je vyučován od prvního do devátého ročníku. Časová dotace předmětu na prvním stupni je v1.,4. a 5. ročníku 4 hodin týdně, ve 2. a 3. ročníku 5 hod. týdně. Ve 3.-5. roč. si žáci můžou zvolit zpředmětů matematika a hravá matematika. Na druhém stupni je dotace 4,25 hodin týdně. Výuka je především realizována v domovských učebnách na prvním i druhém stupni. V rámci celé školní docházky využíváme učebnu informatiky a mnohá cvičení probíhají i v přírodě.
Rozvíjíme vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě, analyticko-syntetické myšlení, logiku, tvořivost a schopnost řešit problém. Ve vyučovacím procesu využíváme skupinové a projektové formy i práci frontální.
Předmět je členěn na práci s číslem a početní operace (první stupeň.), práci s číslem a proměnnou (druhý stupeň), dále geometrii v rovině a prostoru, závislosti, vztahy a práci s daty, nestandardní aplikační úlohy a řešení problémových úloh. Při vyučování se zaměřujeme především na rozvoj životních kompetencí – učit se, spolupracovat, zodpovědnost, tvořivost, umět náležitě komunikovat a řešit problém. Soustavně zařazujeme činnosti, při kterých žáci aplikují matematické dovednosti při řešení životních situací.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat Osobnostní a sociální výchova a Výchova demokratického občana.
Nabídkou pro talentované žáky jsou semináře, ve kterých se žáci zabývají nadstandardními úlohami, přípravou na matematické soutěže a v 9. ročníku i na přijímací zkoušky.


3. INFORMATIKA – Informační a komunikační technologie


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

INFORMATIKA
Informační a komunikační technologie

schopnost porozumět, třídit a zpracovávat informace.

řešit problém, umět najít důležitá data a informace


učit se
tvořivosti,
podnikatelské dovednosti


Dovednosti získané ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie umožňují žákům aplikovat výpočetní techniku s bohatou škálou vzdělávacího software a informačních zdrojů ve všech vzdělávacích oblastech celého základního vzdělávání. Tato aplikační rovina přesahuje rámec vzdělávacího obsahu oblasti Informační a komunikační technologie, a stává se součástí všech vzdělávacích oblastí základního vzdělávání.
Základem práce s informacemi se rozumí čtení s porozuměním, orientace v číselné řadě a v abecedě, vyhledávání v atlasech a ve slovnících a další dovednosti, které žáci získávají již na počátku své cesty za vzděláním. Čtenářská gramotnost je tak základem práce s informacemi. Informační technologie se potom stávají významným pomocníkem.
Obsah vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie se realizuje v předmětu informatika a ve volitelném předmětu seminář informatiky.
Žáci mohou pracovat s informačními technologiemi – počítači v odborných učebnách i v domovských třídách. Záměrem je, aby v jednotlivých předmětech mohli procvičovat, získávat informace – znalosti a dovednosti pomocí počítačů v běžných vyučovacích hodinách. V odpoledních hodinách je pro žáky školy přístupná jak žákovská knihovna, tak i učebna výpočetní techniky.


3.1. Informatika


Předmět je vyučován na 1. stupni vpátém ročníku v časové dotaci 1. hod. týdně . Na druhém stupni mají žáci v 6. a 7. ročníku 1 hodinu týdně seminář informatiky a v 8. a devátém ročníku 1. hod. týdně informatiku. Informatika se vyučuje v odborné učebně.
Obsahem výuky jsou informační a komunikační technologie. Získané znalosti a dovednosti žáci využívají ve všech ostatních předmětech při vyhledávání, zpracování a prezentování informací.
Kromě vlastního vzdělávacího obsahu se v informatice realizují také některá témata z průřezových témat Mediální výchova a Osobnostní a Sociální výchova.
V předmětu klademe důraz na životní kompetence: tvořivost, práci s informacemi a jejich prezentaci, podnikatelské dovednosti, řešení problémů a zodpovědnost.
Používanými metodami a formami výuky jsou frontální, skupinové a projektové vyučování.
Nadaní žáci realizují větší rozsah zadané práce v projektech.


4. SPOLEČNOST – Člověk a společnost


Pro tvorbu ŠVP jsme propojili oblast Člověk a společnost s oblastmi Člověk a příroda a Člověk a zdraví. Chceme, aby znalosti a dovednosti i u dalších předmětů měly svou logickou návaznost od první do deváté třídy.


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

SPOLEČNOST
Člověk a společnost

poznávání člověka a jeho postavení vsystému lidské společností vminulosti i dnes

Umět formulovat své názory na společenské dění, umět vyslechnout odlišný názor, nacházet nenásilné cesty křešení problému


řešit problém
spolupracovat
komunikovat
učit se


Ve svém vzdělávacím obsahu současně přibližuje „svět společnosti“, přírodní zákonitosti i hodnoty zdravého životního stylu. Tato oblast je na prvním stupni obsažena vpředmětu prvouka. Na druhém stupni daná oblast zahrnuje předměty dějepis a občanskou výchovu, zároveň se promítá i do ostatních vzdělávacích oblastí a do celého života školy.
Vzdělávací oblast Člověk a společnost v základním vzdělávání vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. Vzdělávání směřuje k tomu, aby žáci poznali dějepisné, zeměpisné, sociální a kulturně historické souvislosti života lidí v jejich rozmanitosti, proměnlivosti a vzájemných souvislostech. Seznamuje žáky s vývojem společnosti a s důležitými společenskými jevy a procesy, které se promítají do každodenního života a mají vliv na utváření společenského klimatu. Zaměřuje se na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomí přináležitosti k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu a podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována. Důležitou součástí vzdělávání v dané vzdělávací oblasti je prevence rasistických, xenofobních a extrémistických postojů, výchova k toleranci a respektování lidských práv a výchova k úctě k přírodnímu a kulturnímu prostředí a k ochraně uměleckých a kulturních hodnot.
Obor Výchova k občanství je vyučován v předmětu občanská výchova a některé výstupy jsou realizovány v předmětech český jazyk, prvouka, vlastivěda, dějepis a zeměpis.


4.1. Prvouka


Předmět je vyučován v prvních třech ročnících v časové dotaci 2 hodiny týdně.
Součástí předmětu jsou vlastivědně-humanitní část (dějepisné, zeměpisné a etické učivo) a přírodovědná část (fyzikální, astronomické a ekologické zákonitosti). Při výuce částečně realizujeme obsah dramatické výchovy, českého jazyka – slohu, matematiky, výtvarné výchovy a světa práce.
Na prvouku ve čtvrtém ročníku navazuje vlastivěda a přírodověda, na druhém stupni od šestého ročníku potom zeměpis, přírodopis, dějepis, fyzika a občanská výchova, od osmého ročníku chemie.
Mezi převládající životní kompetence patří: řešení problému, umět komunikovat, vyslechnout názor jiného, nacházet nenásilné cesty křešení problémů.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova.
K nejčastějším metodám a formám patří principy činnostního učení – skupinové vyučování, projektová výuka, vycházky, exkurze, vše s důrazem na žákovu autoevaluaci, vyhledávání a práci s informacemi.
Nadaní žáci vyhledávají nadstavbové informace, žákům se SPU zadáváme úkol přiměřený jejich schopnostem, při skupinové práci rozdělujeme role.
Na běžnou výuku ve vyučovacích hodinách navazují různé akce, jako jsou např. návštěvy ústavů a institucí, exkurze, projekty, divadelní představení, pobytové akce, setkávání a akademie.


4.2.Dějepis


Výuka národních dějin navazuje na znalosti osvojené v předmětu vlastivěda na 1. stupni ZŠ. Předmět dějepis je vyučován ve všech ročnících 2. stupně ZŠ v dotaci 2 hodiny týdně. Výuka je realizována v učebně dějepisu. S výjimkou 6. ročníku preferujeme tematické celky týkající se učiva národních a evropských dějin. Sledovaným cílem je zasadit funkčním způsobem národní dějiny do celku dějin nejen evropských, ale i světových a jasně nastínit obecné dějinné vývojové tendence. Důraz je kladen na schopnost žáka odhalit a definovat příčiny a následky jednotlivých událostí či historických jevů a pochopit dějinnou podmíněnost moderní společnosti. Přímý odkaz na problémy dnešního světa je vyjádřen tématy z oblasti Multikulturní výchovy.
Další realizovaná průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Mediální výchova.
Mezi životními kompetencemi v předmětu dějepis jednoznačně převládá řešení problémů. Důležité místo zaujímá učení (funkční osvojování poznatků s užitím optimální učební strategie) a tvořivost (tvůrčí uchopení problému, podporovaná seberealizace žáka). Směřujeme k operativnímu pojetí předmětu založenému na srovnávání a hodnocení dějinných jevů a následném zaujímání postojů k dané problematice. Roli zde hraje také citovost ve smyslu uměleckého a sociálního a etického vcítění. Preferujeme aktivizující metody směřující ke kooperativnímu vyučování. Některá témata jsou vyučována projektovou metodou. Nedílnou součástí výuky je práce shistorickými prameny, mapou, zvukovými a audiovizuálními pomůckami.
Žáci se SPU pracují podle IVP, a to hlavně v oblasti učiva týkajícího se práce s časovou osou a mapou. Výuka je podpořena návštěvami kulturních institucí národního a regionálního charakteru, exkurzemi, výukovými programy sdramatizací a výjezdy..


4.3.Občanská výchova


Předmět, jenž je vyučován na druhém stupni, navazuje na výuku prvouky a vlastivědy, přírodovědy a tělesné výchovy na stupni prvním. Vznikl integrací očekávaných výstupů oborů RVP ZV výchova k občanství a výchova ke zdraví. Předmět je vyučován v dotaci 1 hodiny týdně v 6. až v 9. ročníku. Výuka probíhá ve třídách.
Výchova k občanství a zdraví v sobě zahrnuje po obsahové stránce témata komplexně rozvíjející osobnost dítěte, jako jsou sebepoznání a pochopení jeho postavení v různých typech kolektivu, setkání s druhými a respektování jejich odlišností, hodnota domova, vlasti a kulturního dědictví. Dále napomáhá porozumět základním lidských právům a jejich uplatňování v občanském životě, fungování základních ekonomických vztahů a jejich dopadu na život každého z nás. Společně se snaží hledat východiska ze současných globálních problémů lidstva a vychovávat v duchu tolerance vůči odlišným národům a rasám. Každý je veden k úctě k životu a odpovědnosti za své zdraví, s čímž souvisí i znalost rizik a nebezpečí, která nás obklopují. Snaží se o rozvoj samostatně uvažujícího jedince, který se dokáže orientovat ve svém životě a poradit si i ve složitých situacích, do kterých se může v budoucnu dostat.
Témata, jež spadají do oblasti osobnostně sociální výchovy, jsou z větší části vyučována v rámci dramatické výchovy.
Výchova k občanství a zdraví v sobě zahrnuje všechna průřezová témata, jako jsou výchova demokratického občana, osobnostní a sociální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova, environmentální výchova a mediální výchova.
Snažíme se o rozvoj všech životních kompetencí, mezi převládající patří komunikace, řešení problémů, spolupráce, občanská kompetence . K tomu volíme takové formy a metody výuky, které žákům umožňují optimální zvládnutí učiva. Preferujeme při tom aktivizující metody výuky a formy práce podporující rozvoj sociálních dovedností žáků (skupinová práce, projektové vyučování, …).
V rámci výuky navštěvujeme tematicky laděné vzdělávací a kulturní akce (přednášky, besedy, představení, výstavy a exkurze), jež napomáhají hlubšímu chápání souvislostí a umožňují lepší orientaci v problematice dnešního světa.Výborná spolupráce na tomto úseku je především se vzdělávacím střediskem „U tří kohoutů“ vBrně.


5. PŘÍRODA – Člověk a příroda (Člověk a jeho svět)


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

PŘÍRODA
Člověk a příroda

rozumové poznávání přírodních zákonitostí a zařazování do systému.

Uvědomit si nutnost spolupráce, chápat základní ekologické souvislosti,pochopit výhody dodržování pravidel bezpečnosti, hygieny, život. stylu

spolupracovat
komunikovat
učit se



Ve svém vzdělávacím obsahu současně přibližuje „svět společnosti“, přírodní zákonitosti i hodnoty zdravého životního stylu žákům 1. stupně základní školy. Tato oblast je obsažena v předmětech přírodověda a vlastivěda. Na druhém stupni daná oblast zahrnuje předměty fyzika, chemie, přírodopis a zeměpis a zároveň se promítá i do ostatních vzdělávacích oblastí a do celého života školy. Svým činnostním a badatelským charakterem výuky předměty umožňují žákům hlouběji porozumět zákonitostem přírodních procesů, a tím si uvědomovat i užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě.
Vzdělávací oblast Člověk a příroda zahrnuje široký okruh otázek spojených se zkoumáním přírody. Poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem. Dává jim tím i potřebný základ pro lepší porozumění a využívání současných technologií a pomáhá jim lépe se orientovat v běžném životě.
V této vzdělávací oblasti dostávají žáci příležitost poznávat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Na tomto poznání je založeno i pochopení důležitosti udržování přírodní rovnováhy pro existenci živých soustav, včetně člověka. Vzdělávací oblast také významně podporuje vytváření otevřeného myšlení (přístupného alternativním názorům), kritického myšlení a logického uvažování.


5.1.Přírodověda


Předmět je vyučován 2 hod. týdeně ve čtvrtém a pátém ročníku. Program předmětu staví na elementárních znalostech, které žáci získali v prvouce i dalších předmětech (prvouka, matematika, český jazyk a literatura, …) a současně vybavuje žáky základními vědomostmi pro předměty přírodopis, fyzika a chemie. Základní znalosti a dovednosti přírodovědy slouží i pro další předměty – například pro svět práce. Každé téma je propojeno se znalostmi a dovednostmi z oblasti výchovy ke zdraví.
Součástí předmětu je část zabývající se nejobecnějšími pojmy, jejich porozuměním a dovedností správně je používat – aplikovat je. Další část předmětu je založena na činnostním – tvořivém učení, praktických pokusech a na pozorování.
Kromě vlastního vzdělávacího obsahu jsou v přírodovědě realizována i průřezová témata Osobnostní a sociální výchova, Mediální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova a zejména Environmentální výchova.
Mezi převládající životní kompetence patří řešení problému, umět formulovat své názory.
K nejčastějším metodám a formám patří kooperativní a projektová výuka, vycházky, exkurze spojené s pozorováním. Důraz klademe na schopnost popisovat pozorované a vyhledávat informace z různých dostupných zdrojů.
Dětem se zájmem umožňujeme další rozvoj, a to jak v rovině vzdělávací, tak zájmové. Ve škole se snažíme vytvořit zdravé prostředí, pěstujeme rostliny na školním pozemku i ve skleníku, žáci pečují o pokojové rostliny. Se žáky se SPU pracujeme podle IVP.
Na výuku ve vyučovacích hodinách navazují různé akce, například návštěvy výzkumných zařízení, DEV Lipka, hvězdárny, planetária, exkurze do botanických a zoologických zahrad, různých ekosystémů atd.


5.2. Vlastivěda


Předmět je vyučován 1 hodinu týdně ve čtvrtém a pátém ročníku. Součástí předmětu je dějepisná část s učivem o etice a chování lidí a zeměpisná část, které jsou součástí oblasti Člověk a společnost, dále fyzikálně-zeměpisná část, která spadá pod oblast Člověk a příroda.
Při výuce částečně realizujeme obsah dramatické výchovy, českého jazyka – slohu, matematiky,výtvarné výchovy a světa práce.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova.
Na vlastivědu od šestého ročníku navazuje zeměpis, dějepis, výchova k občanství a zdraví. Fyzikálně-zeměpisná část souvisí s některými tématy přírodovědy.
Mezi převládající životní kompetence patří občan, komunikace, řešení problému, city, učení a zdraví.
Nejčastěji je výuka realizována prostřednictvím následujících metod a forem – skupinové vyučování, projektová výuka, vycházky, exkurze, vše s důrazem na žákovu autoevaluaci, vyhledávání a práce s informacemi.
Péče o nadané žáky spočívá ve vyhledávání nadstavbových informací (encyklopedie, internet), žákům se SPU zadáváme úkol přiměřený jejich schopnostem, při skupinové práci rozdělujeme role.
Na výuku ve vyučovacích hodinách navazují různé akce, např.návštěvy ústavů a institucí, exkurze, výstupy projektů, divadelní představení, pobytové akce, setkávání, akademie.


5.3. Fyzika


Předmět navazuje na výuku zejména matematiky, prvouky, vlastivědy a přírodovědy na stupni prvním. Z průřezových témat mají na fyziku návaznost hlavně Enviromentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Osobnostní a sociální výchova. Fyzika se vyučuje od šestého do devátého ročníku druhého stupně v dotaci 2 hodiny týdně. Vyučování probíhá většinou ve speciální učebně fyziky.
Obsahově se fyzika člení do několika oblastí, které pokrývají široké spektrum přírodních jevů. Vyučování fyziky žákům poskytuje prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům a jejich zákonitostem, nabízí dobrodružství poznávání a chápání okolního světa. Dává jim potřebný základ pro lepší porozumění a využívání současných technologií a pomáhá jim tak lépe se orientovat v běžném životě. Hlavní důraz je kladen na praktické činnosti realizující se formou pokusů, experimentů či měření a co nejužší propojení s podmínkami v reálném životě. Fyzika se snaží podporovat samostatné a otevřené myšlení žáků, umožňuje jim kriticky se zamýšlet nad zadanými problémy souvisejícími s přírodními jevy a vyjadřovat k nim vlastní názory. V neposlední řadě vede žáky k pochopení složitosti a komplexnosti vztahů člověka a přírodního prostředí a rozvíjení enviromentálního povědomí.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova.
Ve fyzice se snažíme o rozvoj většiny životních kompetencí, převládajícími jsou řešení problémů, tvořivost, učení, komunikace, spolupráce a zdraví. K jejich dosahování volíme takové formy a metody výuky, které žákům umožňují optimální zvládnutí učiva. Jedná se o aktivizující činnosti podporující samostatnost a tvořivost realizující se formou problémového vyučování, skupinové a laboratorní práce. Výchovně – vzdělávacích cílů se snažíme dosahovat i s ohledem na individuální osobnosti žáků, děti s SPU pracují s ohledem na jejich IVP.
Žákům se zájmem a nadáním žákům umožňujeme individuální rozvoj například zadáváním složitějších problémových úkolů, přípravou pokusů a podobně.


5.4. Chemie


Předmět je vyučován v 8. a 9. ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně v odborné učebně. Navazuje na učivo předmětů prvouka a přírodověda, z průřezových témat se v chemii realizují zejména témata Environmentální výchovy.
Výuka je zaměřena především na tyto životní kompetence – tvořivost, komunikace, řešení problémů. Nejčastějšími metodami a formami výuky je výuka založená na experimentální činnosti. Žáci pracují samostatně či v malých skupinách.
Žáci se SPU mají větší časový prostor k práci, nadaní žáci plní větší rozsah zadané práce.
V chemii se snažíme o rozvoj životních kompetencí, zejména jde o řešení problémů, tvořivost, učení a komunikace. Do výuky začleňujeme laboratorní práce, z důvodu bezpečnosti převažují demonstrační pokusy. Všichni žáci zpracovávají referáty.
Vyučování chemie vede žáky k poznávání vybraných chemických látek a reakcí, které jsou součástí přírody a jejich každodenního života. Žáci získávají informace o bezpečném a účelném zacházení s chemickými látkami a jsou vedeni k ochraně přírody a vlastního zdraví.
Výuka je cílevědomě řízena tak, aby žáci postupně:
– získávali základní poznatky z různých oborů chemie;
– osvojovali si dovednosti spojené s pozorováním vlastností látek a chemických reakcí, s prováděním jednoduchých chemických pokusů a učili se nacházet vysvětlení chemických jevů, zdůvodňovat vyvozené závěry a uvádět je do širších souvislostí s praktickým využitím;
– poznávali zásady bezpečné práce s chemikáliemi,
– byli seznamováni s mnohostranným využitím chemie v nejrůznějších oblastech lidské činnosti (v průmyslu, zemědělství, energetice, zdravotnictví, potravinářství a ve výživě člověka).
Výuka chemie, tak jako ostatní přírodovědné předměty, významně přispívá k rozvoji poznávacích schopností žáků. Učí je hledat příčinné souvislosti a řešit problémy související s poznáváním přírody a s praktickým životem. Každoročně spolupracujeme při názorné výuce se SPŠCH vBrně.


5.5. Přírodopis


Předmět navazuje na prvouku a přírodovědu na prvním stupni, zahrnuje vzdělávací obsah vzdělávacího oboru přírodopis, část vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a z průřezových témat se v přírodopise realizují témata Environmentální výchovy.
Je vyučován v 6. až 9 ročníku v časové dotaci 2 hodiny týdně. Přírodopis vyučujeme vodbor.učebně, hodiny se nedělí, pouze v případě laboratorních prací se pracuje obvykle s polovinou třídy. Pro vyučování se dále využívá i učebna výpočetní techniky a část výuky, zejména při pobytových akcích, je realizována v přírodě. Podle možností se několikrát v roce organizuje vyučování v blocích a různé typy exkurzí a terénních cvičení.
Cílem předmětu je poznávání přírodních zákonů pomocí vlastních prožitků a rozumového poznání, poznání přírody jako systému, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se. Důraz je kladen na udržování rovnováhy existence živých soustav, včetně člověka.Ve svém vzdělávacím obsahu navazuje přímo na oblast Člověk a jeho svět. Dále je zapracován do oblastí Člověk a společnost, Člověk a příroda a Člověk a zdraví.
Kromě vlastního vzdělávacího obsahu se v přírodopise realizují některá témata průřezových témat Environmentální výchova, Multikulturní výchova, Mediální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Osobnostní a sociální výchova.
Nejčastěji používanými metodami a formami výuky jsou pozorování, pokus, kooperativní techniky, práce s informacemi.
Převládajícími životními kompetencemi podobně jako u přírodovědy jsou řešení problému, chápání zásadních ekologických problémů.


5.6. Zeměpis


Výuka zeměpisu navazuje na předměty 1. stupně – prvouku a vlastivědu.
Předmět zeměpis je vyučován ve všech ročnících 2. stupně ZŠ v dotaci 2 hodiny týdně v 6. až 9. ročníku. Výuka celé třídy jako jedné skupiny probíhá v učebně zeměpisu.
Učivo lze rozdělit do několika učebních celků a to: vesmír, kartografie, fyzická geografie, sociální geografie, regionální geografie se zaměřením na Evropu a Česko. Probírané učivo má přímou vazbu na předměty jako je dějepis, výchova k občanství a zdravému životnímu stylu a přírodopis. Vyjma regionální problematiky dominuje společensko-politicko-hospodářská složka učiva nad učivem o přírodních systémech.
Zeměpis se též v mnoha výstupech hlouběji zabývá tematickými okruhy jednotlivých průřezových témat, jako je Osobnostní a sociální výchova, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Výchova demokratického občana.
Mezi životními kompetencemi v předmětu zeměpis jednoznačně převládá řešení problémů, tedy schopnost žáka identifikovat problém, vyhledat k němu informace z různých zdrojů, navrhnout více řešení, vybrat funkční řešení a snažit se ho zrealizovat. Neméně podstatné místo zaujímá tvořivost (podpora tvůrčí činnosti žáků při učení a řešení problémů) a kompetence učit se (snaha o využití co nejefektivnějších učebních strategií a naučit se vyhledávat a třídit informace). Ve vyučovacích hodinách zeměpisu upevňujeme komunikaci a spolupráci. Většina vyučovacích jednotek je vedena v kontextu moderní pedagogiky, směřující ke kooperativnímu vyučování.
Nadaným žákům je umožněno rozvíjet se v nadstavbových tématech. Značná pozornost je věnována regionálnímu zeměpisu – žáci objevují nejen pisárecký mikroregion, ale i celé naše město z různých úhlů pohledu.


6. UMĚNÍ – Umění a kultura


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

UMĚNÍ
Umění a kultura

fantazijní poznávání okolního světa

Učení se vlastní tvorbou, vnímání uměleckých děl, pochopit význam estetického prostředí

tvořivost
komunikovat
spolupracovat
řešit problém


Vzdělávací oblast Umění a kultura umožňuje jiné než pouze racionální poznávání světa a odráží nezastupitelnou součást lidské existence – umění a kulturu. Kulturu jako procesy i výsledky duchovní činnosti, umožňující chápat kontinuitu proměn historické zkušenosti, v níž dochází k socializaci jedince a jeho projekci do společenské existence jako neoddělitelnou součást každodenního života (kultura chování, oblékání, cestování, práce). Umění jako proces specifického poznání a dorozumívání, v němž vznikají informace o vnějším a vnitřním světě a jeho vzájemné provázanosti, které nelze formulovat a sdělovat jinými než uměleckými prostředky. V etapě základního vzdělávání je oblast Umění a kultura zastoupena vzdělávacími předměty hudební výchova a výtvarná výchova , kterou zařazujeme do všech ročníků. Má své přesahy do dalších předmětů oblastí Člověk a společnost, Člověk a zdraví a Jazyk a jazyková komunikace.


6.1. Hudební výchova


Předmět se vyučuje ve všech ročnících a v časové dotaci 1 hodina týdně.
Vyučování probíhá na druhém stupni ve specializované učebně hudební výchovy . Na prvním stupni jsou učebny vesměs vybaveny přenosnými hudebními nástroji a odpovídající audiovizuální technikou kreprodukci poslechových skladeb.Cílem je rozvíjení hudebnosti, hudebních schopností a dovedností žáků a získání vztahu k hudbě a umění. Rozvíjí se ve čtyřech hlavních činnostech – vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových a poslechových.
Těsná vazba vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu hudební výchova je patrná s některými tématy vzdělávacích oblastí Člověk a zdraví (pohyb, tanec), Jazyk a jazyková komunikace (texty písní, rytmizace slov,..).Člověk a společnost ( zařazení hudebních stylů vhistorických souvislostech, společenský úkol hudby a umění, atd.).
Z průřezových témat jsou začleněna témata z Osobnostní a sociální výchovy a Multikulturní výchovy a Mediální výchovy.
V hudební výchově klademe důraz především na tyto životní kompetence – komunikace hudbou, citové vnímání, význam kulturních tradic.
Základní formou realizace je vyučovací hodina, kromě toho jsou realizovány různé akce, např. vystoupení pěveckého sboru, koncerty, žákovská vystoupení, hudební kroužky, návštěvy koncertů, divadelních představení apod.


6.2. Výtvarná výchova


Předmět je vyučován v 1. až 3. ročníku 1 hodinu týdně, ve 4. až 5.ročníku 2. hodiny týdně. Na 2. stupni vyučujeme žáky 6. a 7. ročníku 2 hodiny týdně, 8. a 9.ročníku 1 hodinu týdně.
Vyučování na prvním stupni probíhá převážně v domovské třídě. Pokud je třeba nějaké speciální vybavení, mají i třídy 1. stupně k dispozici odbornou pracovnu Vv, v které je organizováno vyučování žáků II. stupně. Část hodinové dotace je určena na vycházky a exkurze. Škola má řádně vybavenou keramickou dílnu. Toto pracoviště je určeno také pro činnost zájmových kroužků.
Obsah učiva výtvarné výchovy souvisí s náplní prakticky všech předmětů. Dějiny vývoje estetického ideálu pomáhají pochopit historii, výtvarné cítění motivuje žáka při jeho vlastní práci a rozhodování, estetický názor hraje roli při formování hodnotového žebříčku.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova. Průřezová témata rozvíjená ve výtvarné výchově pomáhají žákům ujasnit si, co je pro ně, jako budoucí občany, hodnotné a žádoucí, pomáhá budovat mosty pochopení mezi různými kulturami. Učí hledat krásu v neponičené přírodě i střízlivě hodnotit působení sdělovacích prostředků. Na výtvarnou výchovu navazují předměty oblasti Člověk a svět práce. Výtvarná výchova též připravuje půdu pro porozumění humanitním oborům.
Z životních kompetencí je nejčastěji rozvíjena tvořivost a citlivost, kde se soustřeďujeme na schopnost vcítění a porozumění. Další funkcí výtvarného díla je vyjádření sebe sama, tedy rozvíjíme kompetenci komunikační. Dále je podporována kompetence žít zdravě ve smyslu duševní hygieny. Výtvarnou výchovu chápeme jako důležitý faktor podílející se i na udržování psychického zdraví.
Činnostní složka výtvarné výchovy podporuje schopnost řešit problém, spolupracovat i učit se. Ze všeho nejvíce nám ale jde o schopnost svobodně se vyjadřovat a hlavně vnímat, co nám chtějí „naznačit“ druzí. Některé oborové výstupy naplňují řadu kompetencí, za převládající přesto pokládáme citlivost, komunikaci a tvořivost.
Klademe důraz na co nejmenší verbalizování, chceme, aby žáci pokud možno vše viděli a mohli cítit. Pracujeme s projekty a projektovými bloky.Střídáme práci ve skupinách s individuální činností. Dbáme, aby každý programový celek byl zhodnocen vyučujícím i samotnými žáky. Vedeme žáky k zamýšlení nad motivační a emocionální hodnotou jejich práce.
Využíváme nabídky informačního prostředí – virtuálních výstav, videopořadů – Mistrovská díla zčeských sbírek, Lidové umění vČeské republice…, monografií a encyklopedií v knihovně. Žáci prezentují výsledky své práce při tradičních školních akcích. Žáci se SPU mají možnost vlastního pojetí práce, manuální zručnost není prioritou.


7. ZDRAVÍ – Člověk a zdraví (Člověk a jeho svět)


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

ZDRAVÍ
Člověk a zdraví

osvojení zdravého životního stylu a ochrana vlastního zdraví

Pochopit nutnost pohybu a pobytu vpřírodě, význam fair play, nutnost první pomoci

spolupracovat
řešit problém
komunikovat

SVĚT PRÁCE
Člověk a svět práce

schopnost prakticky zvládnout manuální činnosti světa a zvolit si vhodné povolání.

Uvědomit si potřebu praktického ověřování, význam spolupráce


podnikatelské dovednosti
spolupracovat
řešit problém

Průřezová témata

Propojování kompetencí, kterými je žák vybaven do života. Filozofie života.

umět se učit, schopnost spolupráce

tolerance – respektování a zodpovědnost


Zdraví člověka je chápáno jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Je utvářeno a ovlivňováno mnoha aspekty, jako je styl života, zdravotně preventivní chování, kvalita mezilidských vztahů, kvalita životního prostředí, bezpečí člověka atd. Protože je zdraví základním předpokladem pro aktivní a spokojený život a pro optimální pracovní výkonnost, stává se poznávání a praktické ovlivňování rozvoje a ochrany zdraví jednou z priorit základního vzdělávání.
Obsah vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se realizuje v souladu s věkem žáků v předmětech tělesná výchova a předmětu výchova ke zdraví. Zároveň prolíná do ostatních vzdělávacích oblastí, které jej obohacují nebo využívají (aplikují), a do života školy. Ve svém vzdělávacím obsahu navazuje přímo na oblast Člověk a jeho svět, která je zapracována do oblastí Člověk a společnost, Člověk a příroda a Člověk a zdraví a která současně přibližuje „svět společnosti“, přírodní zákonitosti i hodnoty zdravého životního stylu žákům 1. stupně základní školy. Tato oblast je obsažena v předmětech prvouka, přírodověda a vlastivěda. Žáci si upevňují hygienické, stravovací, pracovní i jiné zdravotně preventivní návyky, učí se dívat na vlastní činnosti zhlediska zdravotních potřeb a životních perspektiv.


7.1. Tělesná výchova


Předmět je vyučován na prvním stupni ve všech ročnících v časové dotaci 2 hodiny týdně. Ve třetím ročníku přistupuje jedna hodina volitelné těl. výchovy. Na druhém stupni je dotace všesté třídě dvouhodinová a od 7. roč. do 9. roč. přistupuje jedna hodina zaměřená především na zdravotní aspekty Tv. Převažující formou realizace je vyučovací hodina. Kromě toho je obsah předmětu realizován v blocích. (Kurzy: plavání 2. a 3. ročník, LVVZ 7. ročník, sportovní soutěže a školy v přírodě.). Výuka probíhá vtělocvičně, na hřišti, v parku, dle sportu na ledové ploše, v bazénu atd.
Cílem je získat kladný vztah k fyzickým aktivitám a sportu, vytvářet návyky zdravého životního stylu vedoucí k progresivnímu utužování zdraví a zdravého životního stylu vůbec. Dále pak dodržování sportovní etiky, pravidel a jednání fair-play.
Obsah předmětu se realizuje též ve zdravotní tělesné výchově (vyrovnávací cviky, jóga, …).
Z průřezových témat jsou začleněna témata OSV, Multikulturní výchovy a Mediální výchovy. Znalosti a dovednosti vedoucí k zdravému životnímu stylu a kladnému vztahu k fyzickým aktivitám navazují na znalosti a dovednosti získané na prvním stupni.
Dětem ze zájmem o sport a nadaným sportovcům nabízíme zapojení do kroužků, sportovních her a doporučením k dalšímu rozvoji ve sportovních klubech.


8. SVĚT PRÁCE – Člověk a svět práce


Vzdělávací oblast

Cíl vzdělávací oblasti

PŘEVLÁDAJÍCÍ

klíčové kompetence

ostatní rozvíjené klíčové kompetence

SVĚT PRÁCE
Člověk a svět práce

schopnost prakticky zvládnout manuální činnosti světa a zvolit si vhodné povolání.

Uvědomit si nutnost tvořivého přístupu, umět rozpoznat vlastnosti materiálů


podnikatelské dovednosti
spolupracovat
řešit problém


Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků.
Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu. V závislosti na věku žáků se postupně buduje systém, který žákům poskytuje důležité informace ze sféry výkonu práce a pomáhá jim při rozhodování o dalším profesním zaměření. Vzdělávací oblast je realizována v průběhu celého základního vzdělávání, a to od prvního do devátého ročníku.
Vzdělávací obsah je rozdělen na prvním stupni na čtyři tematické okruhy: Práce s drobným materiálem, práce montážní a demontážní, pěstitelské práce, příprava pokrmů a do šesti tematických okruhů na druhém stupni, práce s technickými materiály, práce montážní a demontážní, pěstitelské práce a chovatelství, provoz a údržba domácnosti, příprava pokrmů, svět práce. Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. Vzdělávací obsah je realizován vpředmětu pracovní činnosti.


8.1. Pracovní činnosti


Předmět vyučujeme od prvního do devátého ročníku. Časová dotace předmětu na prvním stupni je v 1. až 5. ročníku 1 hodina týdně, v 6. až 9. ročníku 1 hod. týdně. Předmět je formálně členěn na čtyři okruhy – pěstitelské práce, dílny, vaření a volba povolání.
Výuka na prvním stupni probíhá v kmenových třídách, případně v učebně výtvarné výchovy, cvičné kuchyňce a v přírodě. Na druhém stupni se vyučuje v kmenových třídách, v odborné učebně přírodopisu, cvičné kuchyňce, dílnách, školním skleníku a školní zahradě.
Při výuce klademe důraz předně na rozvoj tvořivosti, manuální zručnosti, výchovy ke zdraví, dodržování pravidel společenského chování, komunikaci i spolupráci. Předmět směřuje k tomu, aby si žáci osvojili dovednosti důležité pro jejich další život.
V předmětu se kromě vlastního vzdělávacího obsahu realizují části vzdělávacích obsahů průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova.
Jako stěžejní metody volíme ty, které podporují samostatnost a spolupráci dětí, vlastní aktivitu a tvořivost, vyhodnocování a řešení problémů, formulování a ověřování vlastních názorů, utřídění informací a hledání jejich souvislostí.

Zpět