Výchovné a vzdělávací strategie

5. září 2006

Jsme školou podporující činnostní učení programuTvořivá škola

Základní didaktické zásady zdůrazňované vškolním vzdělávacím programu Tvořivá škola


Za základní didaktické zásady programu lze považovat:

probouzení zájmu žáka o vzdělávací činnost a poznávání
podněcování aktivní účasti žáka činnostmi ve vzdělávacím procesu
využívání zkušeností žáka a vytváření kompetencí pro užití osvojovaného učiva vběžné životní praxi

Probouzet zájem žáka znamená vyučovat zajímavě.


Toho dosáhneme, bude-li vyučování:


a) názorné


Největší hodnotu má přímý názor v rukou každého žáka. Přímým názorem jsou např.:

skutečné předměty
kreslené názory
modely
náčrty a diagramy
demonstrační obrazy, mapy aj.

Knázoru je třeba se vracet a stále se přesvědčovat, zda žáci učivu porozuměli.


b) pochopitelné


Vyučování bude pochopitelné, když žák všemu učivu správně porozumí.

Je třeba vhodně volit obsah učiva a způsob práce ve škole.
Je třeba zůstávat u prvopočátků učiva, až je řádně pochopeno. Totéž učivo se opakovaně probírá vnových situacích a srůznými činnostmi.
Je třeba:

postupovat zvolna,
stále se přesvědčovat, jak žáci nové učivo pochopili a jak ho zvládají,
abstraktní pojmy objasňovat názorem a příkladem.

c) odpovídající příslušnému stupni vývoje žáka.


Je třeba znát psychický vývoj dítěte a respektovat ho.


Činnostmi podněcovat aktivní účast žáka vprocesu vzdělávání:

dítě se aktivně účastní vyučování,
využíváme zkušeností žáků,
vyhýbáme se dlouhým výkladům,
neděláme nic ztoho, co mohou udělat žáci sami,
dopřejeme žákům radost zúspěchu při vlastní práci,
vtvořivé škole se snažíme o to, aby žáci sami poznatky objevovali.

Vytvářet kompetence pro praxi:

pří výuce využíváme zkušeností žáků ze života,
učíme žáky, aby poznatky a dovednosti získané vjednom vyučovacím předmětu uměli využít ivjiných vyučovacích předmětech,
informujeme žáky, jak lze získané poznatky využít v praxi.

Didaktikou programu Tvořivá škola prolínají další zásady:

Vyučování zakládáme na přirozených situacích a učební látce potřebné vživotě kdalšímu vzdělávání a uplatnění se.
Vyučování přizpůsobujeme individualitám žáků. Chceme docílit toho, aby naše škola umožňovala individuální uplatnění každému žákovi.
Vyučování je založeno na samostatné činnostní práci žáků, učitel je žáku rádcem aoporou, pomáhá jim překonávat nesnáze.
Vyučování má charakter nejen vzdělávací, ale i výchovný.
Vycházíme ze zájmu žáků motivovaných pro dobrou školní práci, podněcovaných ke snaze se co nejlépe připravit do života.
Snažíme se uchovat ty hodnoty, které vyrostly vnašem českém prostředí, jsou ověřeny zkušenostmi mnoha vynikajících pedagogů i vědeckým bádáním.
Chceme mít školu založenou na radostné žákovské práci. Její hybnou silou bude vzbuzování zájmu žáků o učení.

Naši práci orientujeme na všestranný rozvoj osobnosti žáka, rozvoj jehozděděných izískaných dispozic. Přitom dbáme, aby žáci nebyli ve škole přetěžováni. Víme, že dítě je proto dítětem, aby se připravilo na život dospělého člověka. Vdětské psychologii je často zdůrazňováno: „Čím déle žák zůstává dítětem, tím úplnějším se stane jeho vývoj.“


Pro zdravý psychologický vývoj žáků je třeba, aby neprožívali školní léta jen přepínáním paměti apřemírou povinností. Dbáme na dětské zájmy, vycházíme z nich avyužíváme je. Dětská reakce a zájem ukazují, čím je dítě osloveno, co na ně působí. Kdybychom na zájmy dětí nedbali, naše výchovné snahy by nebyly úspěšné. Dbát na dětské zájmy ale neznamená vyhovovat každému nápadu. Dětské touhy je třeba usměrňovat, probouzet vztah kpozitivním hodnotám atím dítě vychovávat a zdokonalovat. Žákům necháváme vždy prostor ktomu, aby mohli zaujímat svá stanoviska i řešit různé opravdové životní situace. Školní práci přizpůsobujeme fyziologii a psychologii dítěte. Motivace a účelnost učení jsou charakteristickými znaky tvořivé školy.


Pedagogické desatero programu Tvořivá škola

Žáky vedeme ksamostatnému myšlení a objevování poznatků. Každý činnostní postup by měl mít daný didaktický cíl a měl by přivádět žáky ksamostatnému myšlení, ke schopnosti o věcech a jevech uvažovat a vytvářet si hodnotící soudy.
Žáky pozitivně motivujeme. Pokaždé když žáky seznamujeme snovým činnostním postupem, nejprve je motivujeme a orientujeme vúkolu. Žáky podněcujeme tím, že jim ukazujeme, proč se určité věci učí a kčemu jim bude nově osvojený poznatek nebo dovednost vživotě sloužit.
Postupujeme od jednoduchého ke složitějšímu a využíváme dosavadních poznatků žáků. Dbáme na posloupnost a provázanost učiva, učivo sestavujeme tak, aby nové poznatky vyplývaly zpoznatků předcházejících. Kprobírání nové látky přistupujeme, teprve když je dobře procvičena látka, na kterou novým učivem navazujeme.
Výuku přibližujeme skutečnému životu, dbáme na zapojení všech smyslů. Do výuky žáky vtahujeme prostřednictvím aktivního zapojení co nejvíce smyslů, zejména zraku, hmatu a sluchu. Poukazujeme na pozitivní příklady zblízkého okolí a jejich význam pro život lidí. Vedeme žáky kpochopení odpovědnosti za jejich činy.
Využíváme mezipředmětových vztahů. Pokud je to možné vyučujeme dovednostem a poznatkům, které souvisejí svíce předměty, vrámci všech těchto předmětů. Vmatematice např. učíme žáky logickému myšlení i umění vyjadřovat se, komunikovat a klást otázky. Vjejím rámci můžeme např. uplatňovat učivo prvouky a vytvářet různé projekty. Pro co se učitel rozhodne, záleží na zájmech třídy a na něm.
Vedeme žáky khovoru a vzájemné komunikaci. Při činnostních postupech průběžně umožňujeme všem žákům hovořit o tom, co pozorují, co činí, co si myslí. To má velký význam pro rozvoj myšlení a komunikace. Zároveň tak žáci ukazují, jak učivo chápou.
Využíváme zpětnou vazbu, žáky vedeme ksamokontrole a práci schybou. Činnosti sjednoduchými pomůckami vrukou každého žáka i následný hovor o pozorovaném umožňují učiteli i žákům každodenní zpětnou vazbu – přehled o zapojení žáků do výuky, o tom, jak učivo chápou, a o tom, co je snimi potřeba zopakovat nebo procvičit. Učitel vidí a slyší, jak žáci pracují.
Žáky nepřetěžujeme a využíváme diferenciace. Každý žák by měl dostat prostor kpochopení a zvládnutí učiva. Žákům umožňujeme učit se postupně, podle jejich individuálního tempa. Učivo, metody a postupy volíme tak, aby byly přiměřené stupni vývoje žáků.
Žáky co možná nejvíce chválíme a pozitivně hodnotíme. Pozitivní hodnocení je velmi silný motivační a výchovný prvek. Zejména na prvním stupni je proto využíváme vcelém procesu učení. Může mít podobu ústní pochvaly, drobných odměn, jako jsou hvězdičky, razítka atp.. Proto také vprvní třídě žáky hodnotíme slovně, kde je podstatně větší škála pozitivních prvků vhodnocení.
Kžákům přistupujeme jako kplnohodnotným lidským bytostem. Základním předpokladem výchovy a vzdělávání je dostatek trpělivosti a zájmu učitele o žáky.Obecným úkolem učitele je zařazovat nejvhodnější metody a postupy, pomáhat žákům řešit problémy, dodávat jim sebedůvěru, odvahu a chu? napravovat případné neúspěchy.

2. Jsme školou podporující výuku cizích jazyků

Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace je na naší škole zastoupena ve vyučovacích předmětech český jazyk, anglický jazyk, německý jazyk a ruský jazyk. Znich jsou český jazyk a angličtina předměty povinné, ruský a německý jazyk nabízíme jako volitelné.
Nadstandardní nabídka naší školy ve výuce cizích jazyků spočívá vzařazení angličtiny už od prvního ročníku. Jsme jednou zdvanácti škol na území města Brna, která byla vybrána do projektu „Angličtina od první třídy“.
Druhý jazyk je vyučován od šestého ročníku. Pro zájemce se zřizuje konverzace vangličtině.
Žáci jsou pro výuku děleni do menších pracovních skupin, aby bylo dosaženo maximální efektivity a byl zabezpečen individuální přístup. Využíváme jazykové učebny i informačního centra, kde si žáci mohou ověřovat své znalosti pomocí výukových programů.
Vjazykové učebně byla zřízena i malá cizojazyčná knihovna, ve které je možné si půjčit časopisy, komiksy nebo knihy.
Výuku jazyka směřujeme kmaximálnímu praktickému využití. Velký důraz klademe na poslech cizojazyčných textů sporozuměním, sledování videozáznamů a filmů vpůvodním jazyce. Snažíme se děti motivovat setkáními srodilými mluvčími. Organizujeme divadelní představení vcizích jazycích, kterých se děti účastní pasivně i aktivně. Pořádáme výjezdy do zahraničí. Pro němčináře jednodenní výlety do Rakouska, na kterých si žáci mohou vyzkoušet své jazykové znalosti a seznámit se sreáliemi země. Angličtináři se mohou zúčastnit výjezdů do Londýna, kde poznávají historické památky, jsou ubytováni vrodinách, aby uplatnili a rozšířili své komunikační schopnosti.
Jazyk chápeme především jako prostředek pro sdělování myšlenek a pocitů, jako cestu krozvoji přesného a logického myšlení. Naším cílem je poskytnout žákům nástroj komunikace při kontaktu slidmi zrůzných částí světa, prostředek pro práci spočítačem, internetem a současnými médii.

3. Jsme školou podporující mimoškolní činnost azájmové aktivity

Převážnou část zájmových aktivit organizuje škola prostřednictvím školní družiny, která zahrnuje sedm oddělení a jedno oddělení školního klubu.Nabízíme různé kroužky, neperiodické aktivity o svátcích, prázdninách apod. Jedná se o výlety, zájezdy, cykloturistické akce, sportovní akce, bruslení, plavání a další aktivity. Velký zájem projevují naši žáci o práci vkeramické dílně, který se snažíme uspokojit podle našich možností. Vychovatelky školní družiny nabízejí vrukodělných kroužcích stále nové výtvarné techniky, malování na sklo, textilie, drátování apod.
Pro rozšíření nabídky mimoškolních aktivit spolupracujeme sdalšími organizacemi. Kulturní dům Rubín připravuje pro naše žáky divadelní a filmová představení. Programy stématickým zaměřením – např. vánoční a velikonoční zvyky a tradice, programy senviromentální tématikou – např. Den Země nám nabízí Dům ekologické výchovy Lipka a SVČ Ulita. Převážně vzimním období využíváme nabídky programů Knihovny Jiřího Mahena vKohoutovicích. Taneční kroužek vede cvičitelka taneční školy Starlet.
Hlavní funkcí této činnosti je primární prevence kriminality, drogových a jiných závislostí a smysluplné využití volného času co největší skupiny dětí.
Pro názornost širokého spektra zaměření našich kroužků uvádíme následující názvy kroužků.

Sportovní hry pro různé věkové kategorie
Keramické kroužky pro různé věkové kategorie
Dramatický kroužek
Výtvarný kroužek
Práce na počítačích
Divadelní kroužek (zaměřený na návštěvy divadelních představení)
Debrujáři
Taneční kroužek
Zajímavá čeština
O nabídce akcí jsou žáci a rodiče informováni prostřednictvím webových stránek školy, vývěsky vareálu školní družiny Hlinky 146 a formou letáčků. Vtomto školním roce pracuje celkem18 zájmových skupin.

4.Jsme školou, která spolupracuje sDivadelní fakultou JAMU

Již dvanáct let naše škola spolupracuje sdivadelní fakultou JAMU vBrně při uvádění dramatické výchovy do školského systému. Žáci prvního až pátého ročníku absolvují dramatické lekce, ve kterých získávají nové poznatky a zkušenosti formou vlastního prožitku, vradostné atmosféře smožností vlastního prosazení se, zapojení své obrazotvornostia tvořivosti.
Spolupráce sDIFA JAMU Brno je zaměřena především na první stupeň školy. Přínosem pro naše děti je pochopení tématu prožitkem, vyučování vedené netradičními formamia metodami práce, rozvoj komunikativních dovedností (verbální, neverbální, odhalenía rozvíjení schopností vyjadřovat své myšlenky, postoje, pocity a zároveň prohlubování ochoty přijímat myšlenky, postoje a pocity druhých). Přínosem pro školu je také možnost vyučujících se seznámit sjinými metodami a technikami pozorovat práci skupiny dětí jako celku i jednotlivých členů skupiny a možnost poodhalit či pochopit motivy jednání vedoucí kjejich chování.
Posluchači prvního ročníku JAMU také připravují lekce dramatické výchovy ve studiu Labyrint. Lekce jsou zaměřené na osobnostní a sociální výchovu, dle potřeb třídních učitelů mohou být zaměřené na učivo a jeho požadované výstupy. Studenti své lekce připravují a reflektují se svými lektory.
Posluchači druhého ročníku JAMU připravují po celý rok pravidelné hodiny dramatické výchovy pro žáky 1.-3. ročníku ve školních prostorách.
Po dohodě se školou vznikají divadelní představení a projekty zaměřené na aktuální problémy starších žáků – volba povolání, problémy šikany a drogových i jiných závislostí atd.

Zpět